احتمال حضور مردم در جشنواره فیلم فجر به کجا رسید؟ / جای خالی صفهای خرید بلیت و اکرانهای شبانه در فجر سی و نهم
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۶۳۱۱۶
فروکش کردن موج شیوع کرونا در کشور این احتمال حضور مردم در جشنواره فجر را بالا برده و هفته گذشته جلساتی درباره نحوه فروش بلیت برای سینماهای مردمی و نیز ساز و کار اجرایی این بخش در جشنواره سی و نهم برگزار شده است. گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو؛ کمتر از ده روز دیگر تا آغاز جشنواره فبلم فجر به عنوان بزرگترین رویداد سینمایی در کشور باقی مانده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
هفته گذشته «کیانوش جهانپور» رئیس مرکزاطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور در در دبیرخانه سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، از ستاد برگزاری و بخشهای مختلف اجرایی جشنواره بازدید کرد و درباره شیوه برگزاری جشنواره گفت: «این انتظار که جشنواره مانند سالهای قبل برگزار شود طبیعتا وجود ندارد. اگرچه به واسطه محدودیتهایی که اعمال شده، شرایط مبتلایان و مرگومیر ناشی از کرونا با نزدیک شدن به روزهای برگزاری جشنواره بهبود پیدا کرده است، اما نکته مهم آن است که این موضوع وجهی شکننده دارد و این شکنندگی در اوضاع، این هشدار را باقی میگذارد که رعایت پروتکلهای بهداشتی، شیوهنامهها و دستورالعملهای بهداشتی باید صورت بگیرد لذا جشنواره امسال تفاوت عمدهای با کلیه ادوار گذشته خود دارد. البته ممکن است در این اوضاع ظرفیتهای جدیدی هم در ارتباط با مخاطب به وجود بیاید. اما جشنواره سی و نهم با محدودیتها و ارزیابی که از ریسک آن وجود دارد برگزار خواهد شد و امیدواریم جشنواره در سال آینده به روال سالهای قبل خود بازگردد و یک استقبال حداکثری از سوی مخاطبانش داشته باشد. نکتهای که قاعدتاً در سال جاری مقدور نیست.»
مسعود نجفی مدیر روابطعمومی سیونهمین جشنواره فیلم فجر هم پیش از این گفته بود که احتمال حضور مردم در سینماها برای دیدن فیلمهای جشنواره فجر وجود دارد.
با این شرایط و فروکش کردن موج شیوع کرونا در کشور به نظر میرسد این احتمال تقریبا قطعی است و هفته گذشته جلساتی درباره نحوه فروش بلیت برای سینماهای مردمی و نیز ساز و کار اجرایی این بخش در جشنواره سی و نهم برگزار شده است.
دستاندرکاران دبیرخانه جشنواره فجر جلساتی را با صاحبان سامانههای آنلاین فروش بلیت با محوریت سمفا داشتهاند تا برنامهریزیها برای انجام بلیتفروشی مردمی صورت بگیرد. امسال به دلیل کرونا و محدودیتها قرار نیست مثل سالهای گذشته بلیتهای بخش مردمی به صورت سری فروخته شود و مخاطبان باید بلیتها را تکی بخرند.
بلیت فروشی جشنواره امسال الکترونیکی خواهد بود و خبری از صفهای خرید بلیت در مقابل سینماها نیست. همینطور قرار است تا مثل سالهای گذشته یک سامانه خاص به صورت انحصاری متولی فروش بلیت نباشد و انحصار فروش بلیت اینترنتی شکسته شود.
همچنین قرار است هر سامانهای که تمایل به بلیتفروشی در جشنواره دارد درخواست خود را اعلام و نیازهای فنی خود را در این مدت آماده کند. ضمن اینکه در مدت باقی مانده باید ساز و کار سمفا و نواقص فنی آن بررسی و آماده میزبانی و خرید بلیت شود.
به منظور حفظ پروتکلهای بهداشتی و انجام ضدعفونی سالنهای سینما فاصله بین سانسها بیش از یک ساعت خواهد بود در این فرآیند بر خروج نفرات قبلی از سالن و ساماندهی ورود افراد جدید نیز نظارت میشود.
با این وجود هنوز درباره تعداد بلیطها و ظرفیت دقیق سینماها برای میزبانی از مردم و همینطور زمان آغاز فروش بلیط سازو کار مشخصی اعلام نشده است. علاوه بر این وجود منع تردد شبانه را هم باید به تفاوتهای این دوره از جشنواره اضافه کرد. سالهای قبل با وجود سانسهای فوقالعاده و استقبال مردم اکرانها تا نیمه شب هم ادامه داشت، اما امسال شرایط تازه اجازه اکران بیشتر از ۹ شب را نخواهد داد و در نظر گرفتن فاصله بین سانسها برای ضد عفونی سالنها احتمالا تعداد اکرانها نیز محدود خواهد بود.
از طرف دیگر و با وجود تعطیل بودن سالنهای سینما در بیشتر زمانی که از شیوع کرونا در کشور میگذرد نمیشود تحلیل دقیقی از میزان استقبال مردم برای حضور در سینماها داشت. با این حال حضور مردم در سینماها در دو هفتهای که از باز شدن درب سالنها با اکران محدود میگذرد نشان میدهد که دوستداران سینما به احتمال زیادی در انتظار دیدن فیلمهای جشنواره روی پرده با و اعلام رسمی دبیرخانه جشنواره برای استقبال از فجر هستند. سازوکاری که در درجه اول باید سلامت جامعه را در نظر بگیرد.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر فیلم سینمایی سینما سینمای ایران اکران اکران فیلم حضور مردم هفته گذشته شیوع کرونا فروش بلیت اکران ها سینما ها سی و نهم سالن ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۶۳۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پرمخاطبترین فیلم هنر و تجربه معرفی شد
مستند «ایساتیس» به کارگردانی علیرضا دهقان و تهیهکنندگی راحیل صحرایی و علیرضا دهقان بعد از موفقیت در جشنوارههای داخلی و خارجی از زمستان ۱۴۰۲ در سینماهای منتخب گروه سینمایی هنر و تجربه در تهران و شهرستانها به اکران عمومی درآمد و بر اساس آمار سامانه فروش فیلمهای سینمای ایران «سمفا»، با بیش از ده هزار مخاطب اکنون عنوان پرمخاطبترین فیلم این گروه را از آن خود کرده و رضایت مخاطبان و منتقدان را همراه دارد.
«مسعود فروتن» این فیلم را با فیلم «باد صبا» مقایسه کرد و کارگردانی این فیلم را ستود. «دکتر اصغر دادبه» چهره ماندگار ادبیات و فلسفه محتوای مطرح شده از فیلم را از جمله موارد مهم در لیست نجات فرهنگ ایران در طول تاریخ دانستند. «دکتر جوادیان» رییس مرکز بینالمللی قنات و سازههای تاریخی آبی به عنوان مرجع معتبر در موضوع روایت شده در فیلم از تحقیق این فیلم و مستندات آن اعلام رضایت کردند. «رضا صائمی» منتقد سینما و فعال فرهنگی در فصلنامه سینما حقیقت به بررسی نوع روایت فیلم پرداخته و به استفاده از المانهای آب، باد، خاک و آتش برای روایت داستان اشاره کرده است و تلاش فیلمساز را در معرفی یک شهر توسط این فیلم را پلی برای معرفی جهان دانسته است. مجله فیلم در یادداشتی به ترکیب تیم سازنده فیلم اشاره کرده است و نویسنده، اعتبار، سابقه و تبحر این گروه و انتخاب صحیح کارگردان و تهیهکننده فیلم را از نکات مهم و قابل توجه این مستند دانسته است.
«ایساتیس» پیش از این در جشنواره سینماحقیقت و جشنواره بینالمللی فیلم شهر، جشنواره جهانی فیلم فجر و جشن مستقل سینمای مستند ایران به نمایش درآمده است و موفق به کسب جایزه ویژه دبیر جشنواره سینماحقیقت، تندیس بهترین مستند بلند در بخش بینالملل جشنواره شهر و تندیس موسیقی از جشن مستقل سینمای مستند شده است. این فیلم همچنین در جشنوارههای خارجی از جمله جشنواره فیلم مستند مسکو، جشنواره اوشن سیتی امریکا، کازان روسیه، جشنواره سبز مونتنگرو، جشنواره مستند ازمیر و... شرکت کرده و جوایزی از جمله جایزه بهترین فیلم جشنواره اوشن سیتی، جایزه بهترین فیلم جشنواره مونته نگرو را کسب کرده است.
موفقیت مهم و ارزشمند این فیلم اکران موفق و پرمخاطب در شهرستانهاست که بعد از موفقیت مستندهایی مانند «در جستجوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطایی، «کاپیتان من» به کارگردانی سیاوش صفاریانپور و همچنین فیلمهای سینمایی «مقیمان ناکجا» به کارگردانی شهاب حسینی، «پوست» به کارگردانی بهمن و بهرام ارک و مجموعه فیلمهای کوتاه «اتاق فرار»، «یک سانس چند رویا» و «فیلم کوتاه ژانر وحشت» نوید موفقیت و گسترش سینمای متفکر ایران را در سراسر کشور و برای مخاطبان گستردهای در شهرهای مختلف به ارمغان میآورد.
امکان اکران برابر و عدالت در نمایشهای سینمایی در تهران و استانها باعث افزایش آمار مخاطبان فیلمهای سینمای هنر و تجربه شده است که مانند نمونههای مشابه در سینمای جهان با وجود آمار کمتر مخاطب نسبت به سینمای بدنه وظیفه تأمین محتوا برای مخاطبان حرفهای و علاقهمندان جدی سینما را دارد و در زمان اکران تمرکز بر تبلیغات گسترده و بازاریابیهای رایج را ندارد.
داستان فیلم مستند «ایساتیس» به معرفی قناتها و تاریخچه آن در استان یزد است و به این بهانه قسمت مهمی از تاریخ این استان کهن ایران را بازگو میکند و صدایی است شاعرانه و قصهگو که تا به حال ناشنیده مانده است. تدوین این فیلم توسط «بهمن کیارستمی» و «پویا پارسامقام» صورت گرفته و فیلمبرداری آن به عهده «مهدی آزادی» از فیلمبرداران نام آشنا و برنده جایزه معتبر و مهم «قورباغه طلایی» جشنواره کمرایمیج بوده است. داستان فیلم با صدای روان و آشنای «ابوالحسن تهامینژاد»، «نصرالله مدقالچی»، «زهره شکوفنده» و «مریم شیرزاد» روایت میشود.
گروه سینمایی هنر و تجربه در سالهای اخیر موفق به گسترش دامنه مخاطبان خود در سراسر ایران شده است. این گروه در حال حاضر دارای سانسهای ثابت و مستمر در شهرستانهاست و کلیه فیلمهای نمایش داده شده این گروه روزهای چهارشنبه به صورت متمرکز و در طی هفته به شکل تک سانس به نمایش در میآیند. همچنین تمام فیلم ها امکان اکران در سانسهای ویژه و تک سانس در شهرهایی که توسط مخاطبین و علاقهمندان و عوامل فیلم و سینماها درخواست داده شود را خواهد داشت.
برای دسترسی به برنامه نمایش فیلم مستند ایساتیس و دیگر فیلمهای هنر و تجربه و همچنین اطلاع از برنامههای جنبی به سایت این گروه به آدرس هنر و تجربه و صفحههای هنر و تجربه در شبکههای اجتماعی مراجعه کنید.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر